Tuesday 29 January 2008

Finnish for Exchange Students

Vandaag de eerste les Suomi achter de rug! Dit heeft me eigenlijk terug de energie gegeven om te bloggen. Veel nieuwe mensen weer rondom mij. Russische en Indische meisjes waren van de partij. De Vancouver chix die ik vorige week heb leren kennen waren er ook.

Mijn eerste indruk van de docente, streng maar rechtvaardig. Legt alles heel goed uit en toch op een speelse manier, zodat het niet te saai wordt. De uitspraak van de Finnen is ook zo monotoon. "If you want to speak Finnish, you have to speak very boring". "More boring, the better!" Er zijn heel wat woorden die je kan linken met het Zweeds, maar toch blijft het een hele moeilijke taal. Met één woord voegen ze heel wat woorden aan toe. Bvb ik woon in Leppävaara. "In Leppävaara" wordt dan "Leppävaarassa". Ze voegen de "ssa" er aan toe. Ook moet iedereen een presentatie in het Engels geven over een bepaald Fins onderwerp. Ik heb gekozen voor "Finnish Fine Art". Ooit een documentaire gezien over een Finse schilder, zijn naam ontgliipt mij even, maar ik zal het wel snel uitzoeken wie hij was, had een grote impact op Finland. Later er meer over. Volgende keer zal ik wat foto's nemen in Finse les. Zo hebben jullie ook een idee hoe het er hier aan toe gaat.

Goe tot binnenkort!

2 comments:

dieter said...

blijven bloggen zoda we alles weten. en vertel ook is wada der scheelt want uw msn naam is nie te fantastisch. yoooooo

KaT* said...

:-) joaat joaat, tziet er daar vree plezant uit e zeg! geniet er keihard van, keep on sweating, trek massa's foto's (nu ist uw beurt:)) en zeer belangrijk: keep on drinking (liefst water, da je ni uitgezweet-gedehydrateerd raakt)
tot zover m'n triptips
kus, kat*